عراقچی در نشست خبری یکسالگی برجام


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ خودتون خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kebria و آدرس kebriai.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 599
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

آمار مطالب

:: کل مطالب : 599
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :

RSS

Powered By
loxblog.Com

همدلی و همزبانی ، مسائل سیاسی،فرهنگی،اجتماعی، نظامی

عراقچی در نشست خبری یکسالگی برجام
سه شنبه 27 / 4 / 1395 ساعت 19:57 | بازدید : 276 | نوشته ‌شده به دست مرتضی | ( نظرات )

وی افزود: سوءتفاهماتی که فکر می‌کنم اگر توضیح داده شود، بهتر است و لازم است که توضیح داده شود. اولین مورد این است در نتیجه مذاکرات هسته‌ای بحث تحریم‌ها و برداشته شدن تحریم‌ها برای ما خیلی مهم بود و در این امر تردید نیست و قطعا یکی از اهداف مذاکرات برداشته شدن تحریم‌ها بوده، ولی فراموش نکنیم که تمام خواسته ما رفع تحریم‌ها نبود. خواسته‌های بزرگ‌تری هم وجود داشته که نباید فراموش شود، ما نباید برجام را منحصر کنیم به برداشته شدن تحریم‌ها که البته هدف مهمی است و مطالبات ما هیچ‌گاه از طرف غربی در این زمینه کاهش پیدا نخواهد کرد.

* بدعهدی، بدقولی و عدم اجرای درست برجام از سوی طرف مقابل

رئیس ستاد پیگیری برجام با اشاره به بدعهدی‌های طرف مقابل افزود: ما با بدعهدی‌ها، بدقولی‌ها و عدم اجرای درست مواجه بوده‌ایم، ولی در کنار این فراموش نکنیم که خواسته ما از مذاکرات هسته‌ای فقط رفع تحریم‌ها نبوده است. مردم ایران 12 سال در مقابل تحریم‌های بسیار سنگین مقاومت کردند و خواسته آنها این بود که دنیا انرژی هسته‌ای را به عنوان حق مسلم آنها بشناسد.

به گزارش فارس، عراقچی ادامه داد: در طول 12 سالی که بحران هسته‌ای وجود داشت و ما با تهدیدها و تحریم‌ها مواجه بودیم تمام خواسته ما در یک جمله و شعار مردم که انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌دانستند خلاصه می‌شد. آنچه که میلیون‌ها بار در سراسر ایران توسط مردم فریاد زده شد، این بود که یک حقی را تثبیت بکنند. شعار اصلی مردم این بود «انرژی هسته‌ای حق مسلم ملت ایران است».

وی با طرح این سوال که آیا در اثر مذاکرات هسته‌ای این حق مسلم تثبیت شده است یا نه؟ عنوان کرد: در برجام این امر کاملاً محقق شده است.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: شش قدرت بزرگ دنیا و بعد تمام کشورها، جامعه بین‌الملل و در رأس آنها شورای امنیت سازمان ملل بر این حق ایران صحه گذاشتند. آنها حق ما را برای داشتن یک برنامه و صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای با همه ابعاد آن، با همه قسمت‌های حساس آن به‌خصوص بحث غنی‌سازی بدون اینکه غنی‌سازی ما یک روز تعطیل شود، بدون اینکه آب‌سنگین ما کنار گذاشته شود، شورای امنیت با صدور قطعنامه‌ای همه اینها را تایید کرد. همان شورای امنیتی که قبل از این 6 قطعنامه فصل هفتی علیه ایران صادر و فعالیت هسته‌ای ما را یک فعالیت ممنوع اعلام کرده بود.

* می‌توانیم ادعا کنیم شعار انرژی هسته ای حق مسلم ماست محقق شده

عراقچی با بیان اینکه پیش‌ از این می‌گفتند ایران باید غنی‌سازی را تعطیل کند، فردو را تعطیل کند، آب‌سنگین را تعطیل کند،‌ پروتکل را قبول و اقدامات نظارتی را بپذیرد و همه کشورها موظف بودند که هیچ‌گونه کمکی در این زمینه به ایران نکنند، افزود: تمام هواپیماها و کشتی‌های ایران بایستی جست‌وجو و تفتیش می‌شد که مبادا تجهیزاتی به سمت ایران در راستای انرژی هسته‌ای آورده شود.

به گزارش فارس، وی با اشاره به قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل گفت: همه اینها الان تبدیل به یک قطعنامه‌ای شده است حق فعالیت هسته‌ای ایران را قبول می‌کند برنامه هسته‌ای ایران با یک چشم‌انداز 15 ساله به‌صورت کاملاً روشن و مشخص به آژانس ارائه شده و دیگر یک امر تثبیت‌شده است که ایران فعالیت هسته‌ای خواهد داشت به شمول همه ابعاد و زوایای چرخه سوخت و دنیا به آن احترام می‌گذارند.

رئیس ستاد پیگیری برجام خاطرنشان کرد: تحریم‌هایی که به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای ایران گذاشته شده بود، برداشته شده و می‌توانیم ادعا بکنیم که شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست، محقق شده است و به همین دلیل است که بعد از گذشت یک سال از برجام، دیگر این شعار در اولویت‌های مردم ایران نیست و در روز 22 بهمن و روز قدس این شعار دیگر تکرار نمی‌شود، چون وجدان جمعی ما پذیرفته که این شعار محقق شده و دنیا الان به برنامه هسته‌ای ایران احترام می‌گذارد. البته این امر اصلاً نافی این نیست که ما پیگیر مطالبات دیگر خود در خصوص تحریم‌ها نیستیم.

* در تمام مصاحبه‌هایم گفته بودم فقط تحریم‌های هسته‌ای لغو می‌شود

عراقچی با بیان اینکه از روز اول در تمام مصاحبه‌هایم گفته بودم فقط تحریم‌های هسته‌ای لغو می‌شود، تصریح کرد: سوءتفاهم دوم این است که می‌گویند در اثر برجام فقط تحریم‌های هسته‌ای لغو شده است و بقیه تحریم‌ها سرجای خود است. این حرف چیز جدیدی نیست، از روز اول که مذاکرات را شروع کردیم این موضوع مطرح بوده، مذاکرات هسته‌ای فقط تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را لغو کرد و این را بارها در هر مصاحبه‌ای گفته‌ام.

وی ادامه داد: این‌قدر که این روزها گفته‌اند عراقچی روز اول گفته تمام تحریم‌ها لغو می‌شود، ولی الان می‌گوید فقط تحریم‌های هسته‌ای برداشته می‌شود، خودم شک کردم، به یک نفر گفتم برود و تمام مصاحبه‌های من را دربیاورد و دیدم که همه‌جا این را گفته‌ام که فقط تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای لغو می‌شود.

* بررسی تحریم‌های غیرهسته‌ای در صورت صلاحدید نظام

به گزارش فارس، رئیس ستاد پیگیری برجام افزود: توافق ژنو که شروع رسیدن به یک توافق در امر هسته‌ای بود، در آنجا اصول مذاکرات را بیان کردیم و در همان‌جا گفته شده که تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای لغو می‌شود. در همه‌جا این را به ما ایراد می‌گرفتند و ما هم جواب می‌دادیم که در موضوعات هسته‌ای تنها اجازه مذاکره داریم و در موضوعات غیرهسته‌ای ما نه اجازه مذاکره داریم و نه طالب مذاکره هستیم و لذا تحریم‌های غیرهسته‌ای در جای دیگری اگر نظام روزی صلاح بداند، باید بررسی شود و الان بنای این کار را نداریم.

عراقچی خاطرنشان کرد: اینکه الان می‌گوییم تحریم‌های مرتبط با حقوق بشر می‌ماند، نه حرف جدید و نه حرف خارق‌العاده‌ای است و بارها این را گفته‌ایم، همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند کسی نباید بگوید تحریم‌ها برداشته شده، چون واقعاً تحریم‌های اولیه که اصلاً ربطی به هسته‌ای ندارد، هست و تحریم‌های دیگری هم که مرتبط با هسته‌ای نیست، سر جایش هست و حتی در تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای آن‌طور که انتظار داشتیم انتظاراتمان برآورده نشود و فرمایش مقام معظم رهبری دقیقاً هوشمندانه است، نمی‌توان گفت که همه تحریم‌ها برداشته شده است.

* تحریم‌ها روی کاغد برداشته شده

وی با اشاره به میزان پایبندی طرف مقابل به اجرای برجام عنوان کرد: آنچه که مربوط به رفع تحریم‌ها بر اثر برجام بوده و طبق آنچه که برجام مشخص کرده طرف مقابل تحریم‌هایی که متعهد بود لغو کند و مصوبات جدید بگذارند، روی کاغد این کارها صورت گرفته است.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه طرف مقابل روی کاغذ قوانین تحریمی خود را لغو کرده و مصوبات جدید تصویب داشته‌ اشت، اظهار داشت: انجام این کارها به این معنا نیست که تحریم‌ها در صحنه عمل هم به‌صورت کامل برداشته شده است و باید میان این دو تفکیک قائل شویم. از این جهت که تحریم‌ها طبق برجام روی کاغذ برداشته شده، ایرادی نمی‌توان به روند اجرای برجام از سوی طرف غربی گرفت، اما تحریم‌ها در صحنه عمل کاملاً برداشته نشده است.

عراقچی ادامه داد: مقداری از این موضوع مربوط به شرایط و اقتضای زمان است و این امر قدری زمان‌بر است، مقدار زیادی نیز مربوط به بدعهدی طرف مقابل است و شیطنت‌هایی که آنها در صحنه عمل به طرق دیگری نشان دادند.

 

* ایرادات به رفع تحریمها در عرصه عمل مفصل است و اعتراض داریم

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه من نمی‌گویم طرف غربی تعهدات خود را انجام داده است، می‌گویم روی کاغذ به تعهدات خود عمل کرده است، تصریح کرد: از این جهت نمی‌توان به طرف غربی ایراد گرفت، از جهت اجرای رفع تحریم‌ها در صحنه عمل ایرادات مفصل است و ما به آنها اعتراض مفصل داریم و بحث‌های زیادی با آنها داریم و در حال پیگیری این موارد هستیم و معتقدیم در صحنه عمل دقیقاً به وظایف خود عمل نکرده‌اند و فضا و شرایطی که باید فراهم می‌کردند تا تحریم‌ها به‌صورت عملی برداشته شود، به‌صورت کامل وظایف خود را در این زمینه انجام نداده‌اند.

رئیس ستاد پیگیری برجام ادامه داد:‌ معتقد هستیم تحریم‌هایی که برداشته شده است در عمل هنوز آثار خود را نشان نداده است و اینکه چرا آثار خود را نشان نداده است، دلایل مختلف دارد، اما این امر به این معنا نیست که هیچ گشایشی در عرصه‌های مختلف کشور صورت نگرفته است، درحالی‌که خیلی از انتظارات ما برآورده نشده، خیلی از انتظارات‌مان هم برآورده شده است.

عراقچی با اشاره به گزارش دیروز وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: در گزارش وزارت خارجه این موارد را به‌صورت ریز آورده‌ایم. در این گزارش به گشایش‌های صورت‌گرفته و موانع و مشکلاتی که وجود دارد و مشکلاتی که حل شده است، اشاره کردیم و اینها را باید در کنار هم ببینیم.

* روند گشایش‌های اقتصادی معقول بوده است

به گزارش فارس، وی افزود: درست است که به برداشته شدن تحریم‌ها ایراد داریم و مطالبات ما در حدی که می‌خواستیم برآورده نشده، ولی این‌طور نیست که در نقطه صفر باشیم و نسبت به 6 ماه پیش که برجام شروع به اجرا شد، روند گشایش‌های اقتصادی در کشور روند معقولی را طی کرده ولی هنوز با این امر که گشایش‌ها در زندگی مردم و در اقتصاد کشور تأثیر خود را نشان دهد، فاصله داریم و این امر فقط موکول به اجرای برجام نیست.

رئیس ستاد پیگیری برجام در خصوص تأثیر برداشته شدن تحریم‌ها بر روی زندگی مردم، گفت: مقداری زمان می‌برد تا این امر خودش را نشان دهد. در برخی حوزه‌ها هنوز اشکالاتی وجود دارد، یک سری مشکلات ساختاری و فرایندی است و برخی مشکلات نیز ناشی از شیطنت‌های طرف مقابل است. نمی‌توانم به‌صورت واحد بگویم کدام تحریم‌ها در صحنه عمل برداشته شده و یا کی به سرانجام می‌رسد. باید مورد به مورد این موضوع را بررسی کرد.

* گشایش‌های برجام در حوزها‌ی انرژی، حمل و نقل و صنعت و تجارت

عراقچی ادامه داد: اگر به گزارش وزارت خارجه به مجلس دقت کرده باشید، در قسمتی که مربوط به رفع تحریم‌ها در صحنه عمل است، به‌صورت ریز در 4 حوزه به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم. حوزه مالی و بانکی، حوزه نفت و گاز و پتروشیمی، حوزه حمل‌ونقل و حوزه صنعت و تجارت.

وی با اشاره به گشایش‌های برجام در حوزه انرژی، حمل‌ونقل تا میزان و صنعت و تجارت اظهار داشت: در برخی از حوزه ها می‌توانیم بگوییم تقریباً به حالت عادی برگشته‌ایم، اما در حوزه مالی و بانکی مشکلات جدی داریم. البته در آنجا هم پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، اما مشکلاتی نیز هست.

به گزارش فارس، رئیس ستاد پیگیری برجام گفت: در حوزه انرژی فروش نفت ما تقریباً به حالت سابق بازگشته، کسی هم توقعی ندارد که یک شبه ما 1.5 میلیون بشکه نفت که نسبت به گذشته کم‌تر می‌فروختیم را جبران کنیم. بالاخره مشتری‌های ما از دست‌رفته بودند و بازارهای خود را از دست داده بودیم و تا وزارت نفت دوباره بازاریابی‌ کند و مشتری‌های خود را به‌دست آوریم، زمان می‌برد.

عراقچی خاطرنشان کرد: فروش نفت ما از یک میلیون بشکه که قبل از برجام می‌فروختیم و به‌خاطر برجام روی همان متوقف شدیم، وگرنه همان میزان فروش هم به صفر می‌رسید، در عرض 6 ماه گذشته به 2 میلیون بشکه بازگشته‌ است.

وی با بیان اینکه قبل از تحریم‌ها 2.5 میلیون بشکه در روز فروش داشتیم، عنوان کرد: تلقی دوستان ما در وزارت نفت این است که این 500 هزار بشکه نیز ظرف ماه‌های آینده به‌تدریج جبران خواهد شد.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ادامه داد: در حوزه میعانات گازی و صادرات پتروشیمی نزدیک به 35 درصد رشد داشته‌ایم البته در خصوص دریافت وجوه عواید نفتی مشکلاتی هست، اما مشکل جدی وجود ندارد و وزارت نفت به منابع خود دسترسی دارد.

* مشکل بیمه کاملا رفع شده است

به گزارش فارس، عراقچی با اشاره به مشکلات بیمه کشتی‌ها در گذشته اظهار داشت: این مشکل حل شده و من با مدیران عامل شرکت کشتیرانی در تماس بودم و گفته‌اند الان مشکلی ندارند و بیمه کشتی‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بیمه‌ها و صادرات انجام می‌شود، عواید نفتی بازمی‌گردد، اگر مشکلی هست، مشکل خاص یک کشور یا یک حساب بانکی است، این‌طور نیست که برجام مشکلی داشته باشد و برجام محدودیتی ایجاد کرده باشد.

رئیس ستاد پیگیری برجام با بیان اینکه یک سری از مطالبات نفتی که از سال‌های گذشته داشتیم تسویه شده است و همه اینها در گزارش مجلس آمده است، گفت: در حوزه حمل‌ونقل هیچ مشکلی نداریم، بیمه کشتی‌ها که مهم‌ترین معضل تحریم بود، مشکلش برطرف شده و رفت‌وآمد کشتی‌ها آغاز شده و بنادر ما در حال حاضر مشکلی ندارند، کشتی‌های خارجی رفت‌وآمد خود را آغاز کرده‌اند.

عراقچی با اشاره به خرید هواپیما توسط دولت اظهار داشت: در حوزه هوایی خریدهایی دارد صورت می‌گیرد و مسئله سوخت هواپیماها نیز تقریباً حل شده است. غیر از یکی، دو کشور در بقیه پایتخت‌های اروپایی مشکل سوخت هواپیما نداریم.

* بانک‌های بزرگ هنوز مبادلات خود با ایران را آغاز نکرد‌اند

به گزارش فارس، وی با اشاره به اینکه در حوزه صنعت و تجارت هیأت‌های بسیار متعددی به ایران آمده‌اند و قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی نوشته شده است، اظهار داشت: اجرای این قراردادها زمان‌بر است.

این دیپلمات کشورما با اشاره به گشایش‌های صورت گرفته در حوزه مالی و بانکی گفت: اگرچه گشایش‌های بسیار خوبی نسبت به قبل از برجام انجام گرفته، اما هنوز معضل اصلی که عدم ورود بانک‌های بزرگ بین‌المللی به عرصه مبادلات بانکی با ایران است وجود دارد و این یک واقعیت است.

* سوءاستفاده آمریکایی‌ها از عوامل بیرون برجامی

عراقچی ادامه داد: شاید علت اصلی این موضوع عوامل بیرون برجامی است که فضای لازم اعتمادبخش را برای آنها ایجاد نکرده است و از این فضای بیرون برجامی، آمریکایی‌ها کمال سوءاستفاده را کرده‌اند. ما این امر را تلقی به بدعهدی و عدم حسن‌نیت در اجرای برجام می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه به اعتقاد ما جزو وظایف برجامی آمریکا است که شرایط لازم را برای بازگشت تحریم‌ها به حالت کاملاً معمول خود فراهم کند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها این کار را انجام ندادند و حتی فضای مخربی را نیز در برخی موارد ایجاد کرده‌اند و در این مقوله‌ چالش ما با آنها ادامه دارد.


* آغاز مبادلات بانکی با بانک‌های کوچک اروپایی


به گزارش فارس، رئیس ستاد پیگیری برجام خاطرنشان کرد: اینکه بانک‌های بزرگ فعالیت بانکی خود با ایران را آغاز نکرده‌اند معنایش این نیست که بانک‌های کوچک نیز آغاز نکرده‌اند و بانک مرکزی ما قادر به برداشت منابع بانکی خود نیست. انتقال پول از یک حساب به حساب دیگر و از یک بانک به بانک دیگر صورت می‌گیرد. بانک مرکزی الان مدیریت منابع خارجی و ارزی خود را در خارج از کشور در دست دارد. نمی‌گویم این امر به آسانی انجام می‌گیرد، ولی انجام می‌شود و این‌طور نیست که وجوه و منابع ارزی ما در خارج از کشور مسدود باشد، همه آن منابع که مسدود بوده، آزاد شده است، ولی ممکن است در یک جایی انتقال منابع بانکی مشکل داشته باشد.
عراقچی ادامه داد: دوستان بانک مرکزی شاخصی را به من گفتند که فکر می‌کنم شاخص مهمی است، از آنها سؤال کردم که آیا دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی خود در خارج از کشور وجود دارد یا نه، آنها گفتند مهم‌ترین شاخص این است که الان تخصیص ارز در بانک مرکزی به‌روز رسیده است و اگر یک متقاضی ارز مثلاً یک واردکننده به ارز خارجی نیاز داشته باشد، به بانک مرکزی مراجعه کند، اگر اسناد مورد نیاز را در اختیار داشته باشد و معادل ریالی آن را هم پرداخت کند، تقریباً همان روز ارز مورد نیازش را در خارج از کشور به وی تحویل می‌دهند، درحالی‌که قبل از برجام این امر حدود 4 ماه طول می‌کشید.
 

* هنوز به وضعیت مطلوب مورد نظرمان نرسیده‌ایم

وی با بیان اینکه هنوز به وضعیت مطلوب مورد نظر بازنگشته‌ایم، تصریح کرد: اما این‌طور هم نیست که وضعیت نامطلوبی داشته باشیم. یکی از دوستان در بانک مرکزی تعبیری به کار برد و گفت ما اگر فرض بکنیم که قبل از برجام 100 واحد انرژی مصرف می‌کردیم، 20 واحد نتیجه می‌گرفتیم، الان حدود 60 تا 70 واحد نتیجه می‌گیریم و وضعیت بهتر شده است، اما هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم.
 

* F.A.T.F موضوع مذاکرات هسته‌ای نبوده است

به گزارش فارس، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت حارجه در خصوص بحث F.A.T.F (اتحادیه بین‌المللی مبارزه با پولشویی) اظهار داشت: این موضوع یکی از مواردی است که به همین بحث مربوط می‌شود و از مشکلات و موانع غیربرجامی بوده که بر برجام گذاشته است. F.A.T.F به‌اصطلاح یک نهاد است که برای مقابله با پول‌شویی تشکیل شده و جلوگیری از تأمین منابع تروریسم که هر دو مورد آن ربطی به مذاکرات هسته‌ای نداشته است.

عراقچی ادامه داد: F.A.T.F موضوع مذاکرات هسته‌ای نبوده است، کاری که F.A.T.F انجام می‌دهد این است که یک سری استانداردهایی را معرفی می‌کند که همه کشورهای دنیا به این استانداردها بپیوندند و کمک بکنند به مبارزه با پول‌شویی و مبارزه با منابع مالی تروریسم.

وی با بیان اینکه ما در تعریف گروه‌های تروریستی اختلاف‌نظری با آنها داریم، عنوان کرد: در قسمت اعظم گروه‌های تروریستی که شامل داعش، طالبان، القاعده می‌شود و الان خطر بزرگی برای دنیا و ازجمله ما هستند، اشتراک‌نظر داریم که باید با منابع تامین مالی آنها مقابله شود، البته در رابطه با گروه‌هایی که جزو محور مقاومت هستند، طبعاً اختلاف‌نظر داریم.

رئیس ستاد پیگیری برجام افزود: F.A.T.F استانداردهای خود را معرفی کرده است و در دولت گذشته دو لایحه به مجلس شورای اسلامی داده شد برای اینکه قوانین مربوطه به پول‌شویی و قوانین مربوط به مبارزه با تروریسم در جمهوری اسلامی ایران تدوین شود و مجلس هر دو قانون را تصویب کرده، یکی در همان دولت گذشته که قانون مبارزه با پول‌شویی است و قبل از دولت جدید نهایی شد و شورای نگهبان آن را تأیید کرد. قانون مبارزه با منابع مالی تروریسم نیز چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان رفت‌وآمد کرد تا مجلس همه ایرادات را برطرف و در اسفند سال گذشته شورای نگهبان این قانون را تصویب کرد.

عراقچی با تأکید بر اینکه ما دو قانون برای مبارزه با پول‌شویی و منابع مالی تروریسم داریم، ادامه داد: این دو خواسته‌ای بود که F.A.T.F از ایران داشت و این‌طور نیست که کشوری را اجبار کند، اما کشورها را بر اساس میزان پایبندی‌شان به این دو حوزه رده‌بندی می‌کنند و رده‌بندی ایران از نظر F.A.T.F بسیار رده‌بندی بدی بود و ایران در لیست سیاه F.A.T.F به‌عنوان کشور غیرهمکار معرفی شده بود و این‌طور ادعا کرده بودند که چون ایران قوانین لازم برای مبارزه با پول‌شویی و تروریسم را ندارد و از دید آنها با این دو حوزه مبارزه نمی‌کند، ما را در لیست سیاه به‌عنوان کشور غیرهمکار معرفی کرده بودند و به همه دنیا گفته بودند که با این کشور همکاری بانکی نداشته باشید؛ چراکه ممکن است این همکاری بانکی منجر به پول‌شویی یا کمک به تروریسم شود.

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه در دوران تحریم‌ها F.A.T.F خیلی اهمیتی نداشت و کسی به آن توجهی نمی‌کرد، خاطرنشان کرد: بعد از برداشته شدن تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای این مانع تازه خود را نشان داد و حالا برای آنکه بانک‌های بزرگ وارد حوزه همکاری با ایران شوند، در این حوزه‌‌ها باید کارهایی صورت گیرد و مذاکراتی که در این خصوص شد، جدای از مذاکرات برجام بود.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه تصریح کرد: این مذاکرات در چند ماه گذشته توسط بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و با کمک وزارت امور خارجه صورت گرفت و درجه ما در F.A.T.F قدری وضعیت بهتری پیدا کرد و این نهاد برنامه عملی را معرفی کرد که اگر ایران بر اساس این برنامه عملی حرکت کند، می‌تواند رتبه خود را به حالت کشور همکار ارتقا دهد و همه کشورها بتوانند با ایران همکاری کنند.
 

* در خصوص همکاری با F.A.T.F پایبند به منافع و امنیت ملی هستیم

عراقچی با بیان اینکه این روند هم‌اکنون در حال بررسی است، اظهار داشت: ما برنامه اقدام را دقیقاً منطبق با منافع ملی و امنیت ملی خود اجرا خواهیم کرد، حتماً و بدون هیچ تردیدی امنیت ملی ما، منافع ملی ما، کمک به محور مقاومت، اولویت‌های اول ما هستند، در سیاست خارجی و نمی‌گذاریم این اولویت‌ها خدشه‌دار شود و اگر احساس کنیم که این اولویت‌ها خدشه‌دار می‌شود، به این برنامه عمل نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: وزیر اقتصاد در نامه‌ای که به دبیرخانه F.A.T.F نوشتند و توافق کردند که ایران وارد اجرای آن شود، آنجا قیدی را گذاشتند که اجرای F.A.T.F منطبق با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. هرجا با اصول و ارزش‌های ما تناقض داشته باشد، آن را اجرا نخواهیم کرد.
 

* استفاده از مبادلات دلاری هیچگاه مطلوب ایران نبوده

به گزارش فارس، رئیس ستاد پیگیری برجام در خصوص برخی از استثنائات تحریم‌های اولیه و اینکه آیا نمی‌شد تا این استثنائات بیش‌تر باشد، تصریح کرد: آمریکایی‌ها قبول کردند که تحریم فروش هواپیما، تحریم واردات فرش ایران و تحریم واردات مواد غذایی ایران را بردارند که این امری اضافه‌تر از برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای بود. اینکه چرا چیزهای دیگری به اینها اضافه نشده است، باید بگویم ما در حوزه برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای مذاکره کردیم و اینها یک امتیاز اضافه است که گرفته شده است.

عراقچی با بیان اینکه شاید منظور شما این باشد که چرا استفاده از سیستم مالی آمریکا به این استثنائات اضافه نشده است، اظهار داشت: در طول مذاکرات این هم در کنار باقی بحث‌ها مطرح بود، اما آمریکایی‌ها زیر بار نرفتند و امری هم نبود که ما بتوانیم روی آن اصرار کنیم، ضمن اینکه استفاده از مبادلات دلاری در کلان خود هیچ‌گاه مطلوب جمهوری اسلامی نبوده و در سالیان گذشته خیلی تلاش کردیم که کشور را از دلار جدا کنیم. الان سال‌هاست و حتی قبل از تحریم‌ها تصمیم گرفتیم که فروش نفت خود به ژاپن را به ین و با ارز محلی انجام دهیم و اینها همه به دلیل رهایی از سلطه دلار بر اقتصاد بین‌المللی بود.

وی با اشاره به مصادره 2 میلیارد دلاری از اموال ایران توسط دادگاه آمریکا عنوان کرد: احکام دادگاه‌های آمریکایی علیه ایران به ادعای دخالت ایران در مسائل تروریستی وجود دارد، همان‌طور که احکام دادگاه‌های ایران علیه آمریکا به خاطر جنایت‌هایی که در ایران انجام داده، وجود دارد و احکام این دادگاه‌ها در هر دو سر به ده‌ها میلیارد دلار می‌زند و نتیجه آن این است که اگر هر دو کشور بتوانند به اموال کشور دیگر دسترسی پیدا کنند می‌توانند طبق احکام دادگاه‌های خود این اموال را مصادره بکنند و ما اخیراً شاهد یک نمونه آن‌که حدود 2 میلیارد دلار بود، بودیم.
 

* اگر استفاده از سیستم مالی آمریکا مجاز می‌شد هم نباید از آن استفاده می‌کردیم

به گزارش فارس، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه با بیان اینکه این پول در جایی قرار داده شده بود که آمریکایی‌ها توانستند روی آن دست بگذارند و آن را مصادره کنند، گفت: بنابراین حتی اگر استفاده از سیستم مالی آمریکا مجاز می‌شد هم ما نباید از آن استفاده می‌کردیم، چون هر دلاری که وارد این سیستم می‌شد می‌توانستند آن را مصادره کنند، اگر برجام این را هم آزاد کرده بود، ما نبایستی از آن استفاده می‌کردیم.

عراقچی تأکید کرد: باقی ماندن تحریم استفاده از سیستم مالی آمریکا به خاطر ماهیت روابط بین ایران و آمریکا است و باید این واقعیت را بپذیریم و خودمان را از وابستگی هرچه بیش‌تر رها کنیم و این در راستای اقتصاد مقاومتی هم هست و طی سال‌های گذشته اتفاقاً مسیر خوبی برای این موضوع ایجاد شده و ما بدون دلار می‌توانیم با سیستم مالی بین‌المللی ارتباط برقرار کرده و مبادلات بانکی خود را انجام دهیم.
 

* خودمان را به هیچ دولتی در آمریکا گره نزده‌ایم

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیر تغییر رئیس‌جمهور آمریکا در اجرای برجام، اظهار داشت: ما فقط با دولت آمریکا مذاکره نکردیم، با 6 کشور مذاکره کردیم، اگر هر کدام از این 6 کشور تصمیم بگیرند که برجام را نقض کنند باید هزینه‌های سیاسی آن را پرداخت کنند، ما نگران این نیستیم که یکی از این کشورها برجام را نقض کند، ما خودمان را به هیچ دولتی در آمریکا گره نزدیم و هر لحظه برجام را نقض کنند، ما برگشت‌پذیری در برجام و فعالیت‌های هسته‌ای خود را طبق نظر مقام معظم رهبری حفظ کرده‌ایم و در کوتاه‌ترین زمانی که حتی برای طرف‌های غربی هم روشن و معین است، می‌توانیم برنامه هسته‌ای خود را به حالت سابق برگردانیم و از این جهت نگرانی نداریم.

رئیس ستاد پیگیری برجام ادامه داد: فکر هم نمی‌کنم دولتی در آمریکا بتواند یا بخواهد که این کار را انجام دهد و اگر به فرض هم این کار را انجام دهد، موضوع ما مشخص است و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ اگر ترامپ یا هر رئیس‌جمهور دیگری در آمریکا برجام را پاره کند، ما آن را آتش خواهیم زد.
 

* مذاکره دیگری در کار نیست

به گزارش فارس، عراقچی خاطرنشان کرد: ترامپ یا هر رئیس‌جمهور دیگری در آمریکا فکر اینکه ممکن است مذاکرات دیگری صورت بگیرد را حتی به ذهن خود راه ندهند، هیچ مذاکرات دوباره‌ای در کار نخواهد بود، برجام یک سند نهایی است، ما متعهد به برجام هستیم و متعهد خواهیم ماند و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند ما برجام را نقض نمی‌کنیم و مذاکرات دوباره‌ای نیز در کار نخواهد بود.

وی با بیان اینکه طرف مقابل بدعهدی‌ها و بداخلاقی‌هایی را در اجرای برجام داشته است، ادامه داد: آمریکایی‌ها شیطنت‌ها و خباثت‌هایی را در اجرای برجام داشته‌اند، ما با اینها یک‌به‌یک مقابله کردیم و این امر در حوزه‌های مختلف خود را نشان داد، بعضی از این مشکلات را توانستیم رفع کنیم و برای برخی از مشکلات هنوز در تلاشیم.
 

* برخی نمی‌خواهند ایران به منافع برجام دست پیدا کند

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه گفت: این مشخص است کسانی که نمی‌خواستند مذاکرات‌ هسته‌ای به سرانجام برسد، در داخل آمریکا، کنگره، رژیم صهیونیستی، کشورهای منطقه و به‌صورت مشخص عربستان، تمام تلاش خود را کردند تا در کنگره آمریکا نگذارند برجام از این سد رد شود و موفق نشدند و الان تلاش می‌کنند تا جمهوری اسلامی ایران از آثار و منافع برجام برخوردار نشود یا کم‌تر برخوردار شود و این طبیعی است که ما باید با این تلاش‌ها و چالش ها مقابله کنیم و تاکنون این کار را کرده‌ایم و پیگیری می‌کنیم.

عراقچی در خصوص مصوبه کنگره آمریکا در خصوص منع خرید آب‌سنگین از ایران عنوان کرد: کنگره قانونی گذاشته که دولت آمریکا از ما آب‌سنگین نخرد، اما دیدیم که محموله اول فروخته شد و پول آن را هم گرفتیم. بر فرض که دولت آمریکا از ما آب‌سنگین نخرد، خود آمریکا ضرر کرده است و ما به‌عنوان فروشنده آب‌سنگین الان در عرصه بین‌المللی شناخته‌شده‌ایم و این خود یکی از نشانه‌های تثبیت و محقق شدن حق ما در انرژی هسته‌ای است.
 

* موظف به فروش آب سنگین نیستیم

به گزارش فارس، وی با تاکید بر اینکه ایران به‌عنوان فروشنده آب‌سنگین در دنیا مطرح است، اظهار داشت: آمریکا نمی‌خرد، نخرد. مشتری‌های دیگری وجود دارد و این کالایی است که حتی اگر نخرند، در ایران خواهد ماند و ما موظف نیستیم که حتماً آن را بفروشیم و تنها تعهد ما این است که آب سنگین خود را برای فروش به بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم. سازمان انرژی اتمی اعلام کرده که خریدارهای دیگری نیز برای آب‌سنگین وجود دارد و برای فروش 40 تن آب‌سنگین با روسیه در حال مذاکره هستیم.
 

* مسائل داخی آمریکا به ما ربطی ندارد

رئیس ستاد پیگیری برجام ادامه داد: در خصوص مصادره 2 میلیارد دلاری اموال ایران توسط آمریکا، طرف آمریکایی در این امر خباثت خود را نشان داد و ممکن است قوانین دیگری نیز گذاشته شود، همچنین قانونی در خصوص ممنوعیت فروش هواپیما به ایران تصویب کردند و رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که این قانون را وتو می‌کند، مسائل داخلی آمریکا و مسائل بین دولت و کنگره به خود آمریکایی‌ها مربوط است. آنها در برجام وظایف و تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند و مجوز فروش هواپیما را به متقاضیان آن بدهند، اگر ندهند نقض برجام صورت گرفته است.

* از هیچ یک از حقوق خود در برجام نمی‌گذریم

عراقچی با تاکید بر اینکه ما همه موارد را یک به یک دنبال می‌کنیم و از هیچ یک از حقوق خودمان طبق برجام نخواهیم گذشت، اظهار داشت: اینکه اگر نقض شود ما ضرر خواهیم کرد بستگی به این دارد که چطور به این موضوع نگاه کنیم، چه کسی و چگونه برجام را نقض کند، اگر آمریکا یا دولت بعدی آمریکا برجام را نقض کند دنیا به مشروعیت جمهوری اسلامی ایران و به بدعهدی آمریکایی‌ها اذعان خواهد کرد.

وی با بیان اینکه نباید داشته‌های خودمان را در برجام را به چند مواد و چند هزار سانتریفیوژ محدود کنیم، ادامه داد: در بخش هسته‌ای به سرعت می‌توانیم دوباره همه چیز را سرجای خود بازگردانیم. دستاورد اصلی ما رسیدن به حق داشتن انرژی هسته‌‌ای است و اینکه دنیا الان به برنامه هسته‌ای ایران احترام می‌گذارد و اگر بدون نقض از سوی ایران طرف‌های مقابل تعهدات خود را نقض کنند این احترام از سوی دنیا بیشتر هم خواهد شد. دستاورد ما قطعنامه شورای امنیت است و اینکه برنامه هسته‌ای ما را به رسمیت می‌شناسد.

* تمرکز وزارت خارجه بر موانع خارجی برجام

به گزارش فارس، رئیس ستاد پیگیری برجام درخصوص موانع داخلی و خارجی اجرای برجام که در گزارش به مجلس به آن اشاره شده بود، گفت: یکی از موانعی که در آثار عملی برجام با آن مواجه هستیم کسانی هستند که به دلیل منافعی که از تحریم‌ها داشتند یا از عدم اجرای برجام دارند، در مقابل اجرای موفق برجام مقاومت می‌کنند.

عراقچی افزود: این کسانی که در این رده قرار می‌گیرند هم خارجی هستند هم داخلی و بیشتر خارجی. کشورهایی که در طول سال‌های تحریم از این شرایط ایران منتفع می‌شدند و طبیعی است که علاقه‌مند به ادامه آن شرایط باشند. کسانی هستند در محافل تندرو در داخل آمریکا، کنگره، رژیم صهیونیستی، عربستان و دیگرانی که نمی‌خواهند برجام به درستی انجام شود و مانع‌تراشی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سطح کوچک‌تر در داخل هم کسانی هستند که به هر حال از شرایط تحریم و رانت‌هایی که تحریم ایجاد کرده بود بهره‌های برده‌اند، عنوان کرد: طبیعی است که این افراد مقاومت بکنند در مقابل اینکه مسیرهای اقتصادی ما به مسیرهای کاملا شفاف بازگردد که جلوی سوءاستفاده‌ها را می‌گیرد.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه تاکید کرد: تدبیرهایی که رهبری در خصوص اقتصادمقاومتی ابلاغ کردند برای جبران همین نقاط ضعف داخلی است. ما در گزارش خود به مجلس مختصر به بحث موانع داخلی پرداخته‌ایم و اجازه بدهید وزارت خارجه متمرکز شود بر موانع خارجی و بر کسانی که با بدعهدی و خصومت‌های خود سعی در جلوگیری از اجرای موفق برجام دارند.

* برجام میزان رشد و بلوغ سیاسی جامعه را بالا برده

عراقچی در پاسخ به سوالی در خصوص ادبیات جدید و واژه‌هایی از جمله ماله‌کشی، بتن و سیمان که بعد از برجام وارد ادبیات سیاسی کشور شده است، گفت: در کلان قضیه احساس می‌کنم که یکی از دستاوردهای فرعی و حاشیه‌ای برجام برای کشور این بوده که میزان رشد و بلوغ سیاسی جامعه را بالا برده و گسترش داده است.

وی ادامه داد: این چیز کمی نیست که یکی از مهم‌ترین موضوعات کشور به این روشنی، دقت و صراحت مورد بحث و مناظره قرار بگیرد. در همه محافل سیاسی و غیرسیاسی، فنی و غیرفنی و در همه رسانه‌ها در مورد آن بحث و سوال شود و وارد ریز آن شوند و مسئولان متصدی آن را زیر سوال برده و مجبور به پاسخ‌گویی کنند، این اجبار دولت به پاسخ‌گویی نسبت به عملکرد خود امر مبارکی است.

رئیس ستاد پیگیری برجام با تاکید بر اینکه ورود برخی از این واژه‌ها به ادبیات سیاسی کشور جای تامل دارد، عنوان کرد: بحث سیمان و بتن ریختن در راکتور آب سنگین اراک یک ترفندی آمریکایی بود که ما هم در داخل گرفتار آن شدیم.

* آمریکایی‌ها دستوالعمل داشتند که اسم آب سنگین را نیاوردند

عراقچی افزود: یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ما در برجام تثبیت راکتور آب سنگین اراک بود، چیزی که آمریکایی‌ها به هیچ وجه مایل به آن نبودند و مواضع علنی مقامات آنها وجود دارد که گفته‌اند به ایران اجازه داشتن آب سنگین نخواهیم داد. در اوایل مذاکرات آمریکایی‌ها و غربی‌ها حاضر نبودند حتی اسم راکتور آب سنگین اراک را ببرند. در توافق ژنو وقتی به اراک رسیدیم و می‌خواستیم بگوییم که در مورد راکتور آب سنگین اراک باید اعتمادسازی شود و در طول مذاکرات به یک فرمول برسیم، آنجا آمریکایی‌ها به ما گفتند که دستورالعمل دارند که اسم اراک و آب سنگین را نیاورند.




:: برچسب‌ها: یکسالگی برجام، عراقچی ، بدعهدی آمریکا در اجرای عملی برجام ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: